2011. január 10., hétfő

aioli

azt hiszem a cím egy kis magyarázatra szorul. én magam sem tudnám micsoda az aioli ha egy étlapon látnám...pedig már ettem ilyet, csak nem tudtam róla. az egyik debreceni étteremben (talán leírhatom a nevét: Fandango) adnak ilyen mártást pirítóssal a vendégnek, amíg az ételre vár.
egészen véletlenül sikerült rátalálni a receptre - és ekkor derült ki a mártás neve is - egy tapas receptkönyvben. délelőtt volt egy kis időm, gondoltam kipróbálom tényleg olyan lesz-e mint az éttermi. egy kis adalék: az aioli katalán eredetű mártás, ezt a neve is jól mutatja hiszen katalánul fokhagyma + olaj azaz all i oli.

hozzávalók: 2tojás sárgája (szobahőmérsékletű), 2 nagy gerezd fokhagyma, 1evőkanál fehérborecet vagy citromlé (inkább a citromlevet ajánlom...a fehérborecet eléggé intenzív ízt ad neki), 5evőkanál extra szűz olivaolaj, 5evőkanál kukoricaolaj (esetemben napraforgóolaj), só, bors
elkészítése: a fokhagymát lereszeltem, hozzáadtam a citromlevet, a sót, a borsot valamint a 2tojás sárgáját. majd mixerrel jó alaposan összeturmixoltam. amikor eléggé egynemű lett, kanalanként hozzáadtam az olivaolajat - közben folyamatosan turmixoltam. amikor besűrűsödött, akkor óvatosan csorgatva hozzáadtam a napraforgóolajat is és addig turmixoltam amíg elég sűrű nem lett. érdemes közben néha-néha megkóstolni...nekem kicsit sósra sikerült.


ebből a mennyiségből ennyi mártásunk lesz, amennyi a képen látható. fogyasztható pirítóssal vagy ahogy a receptkönyv írta újburgonyával (sült vagy főtt mindegy).

3 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nem is tudom már, hogy találtam a blogodra, de egy ideje előszeretettel olvasgatom a posztokat.
    Vár egy kis meglepetés rád itt:
    http://cinnamonandpaint.blogspot.com/2011/01/dij.html

    :)

    VálaszTörlés
  2. Szia! Kaptál tőlem egy díjat! Kérlek nézz be hozzám. :) www.kavecsokolade.blogspot.com
    Úgy látszik nem én vagyok az első, de sebaj. :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm mindkettőtöknek! Amint lesz egy kis időm, továbbadom. Köszönöm még egyszer!

    VálaszTörlés