2010. október 8., péntek

lekváros bukta

nővérem már korábban is kérte tőlem, hogy süssek neki lekváros buktát. pár nappal ezelőtt pont eszembe is jutott így gondoltam kipróbálom. azt hiszem már mondanom (írnom) sem kell hol találtam a receptet: természetesen Limaránál. ezúton is nagyon-nagyon köszönöm neki, igazán sokat segít nekem. a korábban elkészített sós foszlós kalácson felbuzdulva reméltem, hogy ez is jól fog sikerülni. az eredmény minden várakozást felülmúlt, 2dologtól eltekintve...de erről majd később.

hozzávalók: 60dkg liszt, 3evőkanál cukor, csipet só, 2.5dkg élesztő, 3dl tej, 2tojás sárgája, 1tojás a kenéshez, 6dkg olvasztott margarin (én vajat használtam), lekvár

elkészítése: az élesztőt 1dl tejben felfuttattam egy csipet cukor társaságában. az összes hozzávalót (kivéve az olvasztott vajat) összegyúrtam jó alaposan. amikor már elég egynemű volt a tészta lassanként hozzáadtam a vajat is. egy egészen pici meg is maradt a vajból, féltem túl 'zsíros' lesz a bukta. tálba tettem, letakartam és kb. egy-másfél óra alatt duplájára kelesztettem.
ezután belisztezett deszkán kinyújtottam kb. fél centi vastagra. most következett volna a lekvár töltése....azaz következett is, de sajnos nem sikerült annyi mennyiséget a buktákba pakolni amennyit szerettem volna, mindig kifolyt. persze én a bolti lekvárra fogtam, pedig igazából tudtam, hogy az én kézügyességemen lenne még mit finomítani. ez volt az első dolog ami nem úgy sült el ahogy szerettem volna. tehát, felhívás nr.1. : buktatöltési útmutató kerestetik! lehet képes, videós, írott...bármit szívesen fogadok.
amint sikerült valamennyire elfogadható buktákat alkotni gyorsan betettem őket katonás sorokba rendezve a tepsibe. a megmaradt kevéske olvasztott vajat a bukták tetejére/oldalára kentem remélve, hogy így nem ragadnak össze és könnyebb lesz őket szétválasztani. ezzel követtem el a második hibát. egészen pontosan annyit, hogy elég lett volna a bukták közé vajat kenni. szegény bukták ugyanis (ahogy a képen is látszik) azért lettek foltosak, mert a felvert tojás amivel megkentem őket és a vaj 'reakcióba' lépett.
180 fokon sütöttem kb. 30percig. ebből az első 20-22 perc alsó sütés, az utolsó 8-10 perc alsó-felső sütés volt, hogy színt is kapjanak.


holnap ismét buktát fogok sütni. akkor majd töltök fel képet a 'belső' állagáról is, mert nagyon szép, foszlós...érdemes megnézni.

4 megjegyzés:

  1. Gyönyörű bukták lettek!:) A lekvár volt a ludas, valószínűleg hígabb volt. Vagy házi,jó keményre főzött szilvalekvár kell hozzá, vagy az a bolti, amit hitlerszalonnaként is emlegetnek.
    Lehet vajjal is kenni a tészta tetejét, de akkor valóban nem kell már a tojásos lekenés.
    Köszönöm szépen, hogy ismét tőlem sütöttél!:)

    VálaszTörlés
  2. Ha jól tippelek, akkor az amit kockákra vágva árultak régebben a boltokban? :) Olyat nem találtam sehol. Persze lehet nem a multikban kellene keresgélnem...
    Nem adom fel, holnap ismét megpróbálom. Délelőtt pedig felkutatok valami ellenálló lekvárt. :)

    VálaszTörlés
  3. Ilyen lekvárt(H.szalonna)nálunk csak a cba-ban lehet kapni.

    VálaszTörlés