2010. június 19., szombat

kanelbullar

a göteborgi beszámoló (remélhetőleg) utolsó része előtt gondoltam megtöröm kicsit az egyhangúságot. a svéd téma nem tűnik el teljesen, mivel a fahéjas csiga svéd változatát készítettem el tegnap. az igazsághoz hozzátartozik, hogy az egyik speciális hozzávalót (kardamom) még nem sikerült beszereznem, de annyira nem hagyott nyugodni a kanelbullar megsütése, hogy megcsináltam nélküle.

a youtube-on találtam egy svéd receptet, de az valamiért nem volt szimpatikus. kicsit másképp csinálta a kelesztés folyamatát és féltem, hogy nem fog nekem sikerülni... és a végén nem marad más mint egy kőnek álcázott tésztacsomag.

íme a befutó recept, amely végül az én verzióm alapjául is szolgált.

hozzávalók: 5dkg élesztő, másfél liter liszt, 1dl cukor, 5dl tej, 1 csapott teáskanál só, 1tojás, 15dkg vaj, opcionálisan másfél teáskanál őrölt kardamom

a töltelékhez: 7.5 dkg vaj, 1dl cukor, 2 teáskanál fahéj (nálunk kellett 3 is...)

elkészítése: 1dl tejben felfuttattam az élesztőt, majd hozzáadtam a maradék tejet és a 15dkg felolvasztott vajat. a lisztet egy tálba szitáltam, hozzáadtam a sót, tojást és a tejes masszát, majd addig gyúrtam amíg laza, egynemű tésztát nem kaptam. letakart tálban pihentettem kb. 30-40percig. közben a töltelékhez összekevertem a hűtőből jó előre kivett vajat, a cukrot és a fahéjat. amikor a tészta a duplájára dagadt, kivettem a tálból és gyúródeszkán téglalap alakúra nyújtottam, kb. egy centi vastagságú volt a tészta.utólag már tudom, nyújthattam volna kicsit vékonyabbra is. ezután megkentem a cukros, fahéjas vajjal, majd feltekertem mint a piskótatekercset és kb. 2 centi vastag szeletekre vágtam. sütőpapírral bélelt tepsibe tettem őket, majd további 20-30 perc pihentetés következett. a sütőt 230 fokra melegítettem elő és már kezdődhetett is a sütögetés. kb. 12-15 perc alatt kész is volt egy adag. nekem két tepsi telt meg, összesen 25-26 darab lakossal.
kicsit ovális alakúra sikerültek, ugyanis a tészta vágásánál kicsit összelapultak szegénykék. én pedig...mint jó munkásember nem igazítottam ki őket kör alakra ismét. hiába, férfiember nem ad a látványra, csak az ízre. az pedig többek egybehangzó állítása szerint nagyon finom lett.

4 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek így "nem kör" alakúan is!!!

    VálaszTörlés
  2. Jól néznek ki, de kardamomért érdemes végig caplatni a városon, hidd el!:)

    VálaszTörlés
  3. A következő alkalommal már biztosan azzal fogom csinálni. :) De sajnos itt Debrecenben eddig még nem sikerült találnom.

    VálaszTörlés